Autolla Bretagneen - pyörät mukana

Teemme melkein joka vuosi parin viikon lomamatkan etelään aikaisin keväällä, yleensä huhtikuussa, jolloin Keski- ja Etelä-Euroopassa kevät osoittaa jo alkavan kesän merkkejä. Ilma on silloin mukavan lämmin ja luonto tuoreessa vehreydessään ja kukassaan, kuten meillä myöhemmin kesäkuun alussa. Koemme näin kevään kauneuden kahdesti! Nyt eläkeikään päästyämme tämä tuntuu erityisen mukavalta.

bretagne9 bretagne1

Viime keväänä suuntasimme lomalle Bretagneen. Yleensä olemme ottaneet lennot ja vuokranneet auton, mutta nyt lähdimme matkalle omalla autolla, kahdestaan. Autolomassa on tietty vapauden tunne, ja meillä myös erityinen nostalginen fiilis nuoruuden telttailulomista Keski-Euroopassa. Reissuun otimme mukaan myös sähköpyörät, jotka kulkivat mukavasti telineessä auton perässä.

bretagne7

Varasimme Finnlinesin laivamatkat Travemündeen ja takaisin. Varasimme myös etukäteen etappihotellin meno- ja paluumatkalle Belgiasta noin 700 km:n ajomatkan päästä Travemündestä. Näin automatkat pysyivät mukavan kohtuullisina. Hotelliyöpymisestä ensimmäiseen lomakohteeseemme Bretagnessa jäi matkaa vain 600 km.

Reilun parin viikon lomallemme olimme vuokranneet Interhomelta kaksi lomataloa, ensimmäiselle viikolle talon Bretagnen pohjoisosasta Saint Malon läheltä, ja toiselle viikolle talon Bretagnen eteläosasta Quiberonin niemestä. Vaikka matkustimme kahdestaan, halusimme oman mukavan talon, oman pihan ja autolle parkkipaikan viereen. Keväällä vuokrahinnat ovat edullisimmillaan, eikä lomahuoneistojen ja -talojen hinnoissa ole suuria eroja.

bretagne6 bretagne2

Laiva- ja automatkan jälkeen aloitimme Bretagnen-lomamme Saint Méloir des Ondes -nimisessä kylässä Saint-Malon kyljessä. Vuokraamamme talo oli juuri sopiva meille, mukavat tilat kahdelle ja pihalla syreenit kukassa! Sijainti oli myös erinomainen retkille lähiympäristöön. Teimme pyöräretkiä rannikolle ja Saint-Maloon ja Cancalen kalastajakylään, joka on kuuluisa osteriviljelmistään. Yhtenä päivänä teimme autoretken Mont Saint-Michelin luostarisaarelle Normandian puolelle. Päivällä söimme yleensä lounasta jossakin pikkuravintolassa pyöräretken lomassa tai teimme piknikin rannalle. Illalla usein grillasimme lomatalollamme, tietenkin meren herkkuja!

bretagne5 bretagne4

Toisella viikolla siirryimme noin 200 km etelämmäksi Quiberonin niemelle. Lomatalomme oli mukava, tilaa reilusti ja pihan pensaat kauniisti kukassa. Kiertelimme pyörällä koko niemen. Huikean kauniilla länsirannikolla yllätyimme 2. maailmansodan bunkkerien runsaudesta. Yhtenä päivänä menimme autolla, pyörät mukanamme, Lorientin länsipuolen rannikkoalueelle retkeilemään. Kävimme myös Carnacissa ihmettelemässä esihistoriallisia menhireitä, satojen pystykivien rivistöjä. Ilmat olivat koko loman meille suotuisat, aamulla viileät, mutta aurinkoiset ja iltapäivällä jo kesäisen lämpimät. Kotimatkalle pakkasimme autoon mukavat tuliaiset ranskalaisia viinejä.

Nyt suunnittelemme jo uutta kevätreissua, ehkä Istriaan Kroatian pohjoisosaan. Tietenkin menemme omalla autolla ja sähköpyörät mukanamme.